fbpx

Lielākajai daļai komandu ir izvirzīts viens īpaši svarīgais mērķis, kā sasniegšanai tiek veltīta liela daļa viņu uzmanības un resursu. Tas nenozīmē, ka nekas cits netiktu darīts. Īpaši svarīgais mērķis ir tas, kurš nepārtraukti nonāk dienaskārtībā – tas tiek izcelts, katru nedēļu pārskatīts progress, nepārtraukti atrodas redzeslokā. Piemēram, palielināt pārdošanas apjomu par 3% šajā ceturksnī vai pārdot 4000 preču vienības šomēnes. Mērķi var būt ļoti dažādi, bet galvenais ir tas, ka tie ir nozīmīgi biznesa rezultātiem.

Ņemot vērā to, cik svarīgi ir šie mērķi, un to, cik daudz darba vadītāji iegulda, lai veicinātu komandas iesaisti šo mērķu sasniegšanā, ir saprotams, kāpēc vairums vadītāju izvairās no papildus mērķu pievienošanas savas komandas darāmo darbu sarakstam.

Nekādu uzmanības zagļu! Saglabājam fokusu!

 

Taču šāda pieeja nes īslaicīgus rezultātus. Stratēģiski mērķi var būtiski ietekmēt komandas sniegumu. Jūs varat paaugstināt komandas iespējas sasniegt lielos mērķus, vismaz, ja mēs skatāmies ilgtermiņā, jo tiek veicināta darbinieku motivācija un iesaiste.

Apskatīsim pāris piemērus un padomus par stratēģisko mērķu veidiem un kā tos definēt.

 

1. Procesa uzlabošanas mērķi

Datu ievades procesi. Process par jauna darbinieka pieņemšanu darbā. Kvalitātes kontroles sistēma. Savstarpēja komandas locekļu darba uzdevumu apmaiņa. Jūsu komandas visticamāk ievēro daudz vairāk procesu kā sākotnēji varētu šķist. Bet kuri procesi tika izstrādāti mērķtiecīgi? Un kuri ir radušies darot un mācoties no kļūdām? Kad pēdējo reizi kāds ir šos procesus pārskatījis? Varbūt ir pienācis laiks to darīt? Pat nelieli procesu uzlabojumi var paaugstināt komandas veiktspēju un efektivitāti.

Piemēri:

  • Līdz nākamajai piektdienai mēs kopīgi izstrādāsim un dokumentēsim procedūru par klientu jautājumu izskatīšanu. Tas mums palīdzēs uzlabot atbildes sniegšanas laiku un paaugstināt klientu apmierinātības līmeni.
  • Šomēnes mēs samazināsim apstiprināšanas procesu no desmit līdz sešiem soļiem.
  • Lai izpētītu kā mēs varam uzlabot konkrētos procesus, mēs vaicāsim citām komandām un apkoposim idejas.
  • Šajā ceturksnī mēs izstrādāsim kompetenču sarakstu un intervijas sagatavi ar jautājumiem, kas mums palīdzēs paātrināt jaunu darbinieku pieņemšanas procesu un atvieglos piemērotāko kandidātu atlasi.

 

2. Laika plānošanas mērķi

Veltot tikai pāris minūtes, lai organizētu savu un darbinieku laiku, iespējams iegūt papildus stundas, ko veltīt īpaši svarīgajiem mērķiem. Efektīvi plānojot savu laiku, iespējams novērst neproduktīvi pavadītu laiku. Ja katrs darbinieks dienas laikā iegūst kaut pāris minūtes, tad nedēļas šķērsgriezumā tās jau ir vairākas stundas, kuras komanda var veltīt nozīmīgiem uzdevumiem.

Piemēri:

  • Šonedēļ mēs katrs dienu iesāksim, veltot 10 minūtes, lai saplānotu savu dienu (vai pavadiet dienas noslēgumā 10 minūtes, lai saplānotu nākamo dienu), lai pārliecinātos, ka mūsu prioritāte ir svarīgākie uzdevumi.
  • Trešdienās turpmāk mēs sapulces neplānosim, lai mūsu komandai ir vesela diena, ko veltīt mērķtiecīgam darbam ar pēc iespējas mazāk uzmanības novērsējiem.
  • Šomēnes, kad kāds ieplānos sapulci, viņam ir jānosūta pārējiem sapulces dalībniekiem detalizēts sapulces darba kārtības apraksts, lai nodrošinātu, ka sapulces ir produktīvas un noslēdzas laikā.

 

3. Komandas dinamikas veidošanas mērķi

Komandas dinamika ir kas vairāk par to, vai pavadāt laiku kopā arī pēc darba. Tā vērš uzmanību uz to, kā komandas dalībnieki sniedz un saņemt atgriezenisko saiti, reaģē uz nepilnībām un kļūdām, sadarbojas un saprot, kas pārējiem komandas biedriem ir svarīgi. Dinamika daļa no kultūras, kuru var veidot proaktīvi. Veidojot spēcīgu komandas dinamiku un darbinieki jutīsies vairāk iesaistīti un motivēti strādāt kopā, lai sasniegtu komandas galvenos mērķus.

Piemēri:

  • Mēs pievienosim mūsu pašreizējai projektu plūsmai atgriezeniskās saites sniegšanas daļu, lai komandas biedri varētu dalīties pieredzē un gūt vairāk atsauksmju par savu ieguldījumu.
  • Šomēnes mūsu otrdienas sapulcēs katrs komandas dalībnieks dalīsies ar lielākajiem izaicinājumiem ar kuriem viņš saskaras un pārējā komanda varēs piedāvāt idejas un veidus risinājumiem.

 

4. Attīstības mērķi

Lielākā daļa cilvēku vēlas mācīties un attīstīties savās darba vietās, bet pārāk bieži mācīšanās nonāk otrajā plānā. Koncentrēšanas uz svarīgajiem mērķiem un ar to saistītajiem uzdevumiem aizēno mācīšanos un attīstību. Tam tā nav jābūt! Sāciet, meklējot veidus, kā darbinieki var attīstīt savas prasmes, nākotnē sniedzot lielāku ieguldījumu mērķu sasniegšanai. Tas, ko darbinieks apgūst šodien, viņam var noderēt rītdien, kas iespējams var novērst kļūdas vai problēmas parīt.

Piemēri:

  • Kopā ar katru komandas dalībnieku definēsim vienu profesionālās attīstības mērķi, kas palīdzēs komandas sniegumam šogad.
  • Dalīsimies ar izvirzītajiem mērķiem, lai pārējā komanda varētu piedāvāt idejas, kā katrs cilvēks var sasniegt šo mērķi (piemēram, apmeklējot kursus, ēnojot kolēģus, lasot piemērotas grāmatas, izmantojot mentoringa iespējas). Piemēram, pārdevējam, kurš vēlas uzzināt vairāk par pārdošanas stratēģiju, jūs varētu ieteikt pārskatīt komandas rokasgrāmatu, pētot veidus, kā to uzlabot, daloties ar saviem secinājumiem ar komandu.
  • Kopā ar katru komandas dalībnieku identificēsim uzdevumus vai jomu, kurā viņš var uzņemties lielāku atbildību vai strādāt patstāvīgi, uzņemoties lielāku atbildību par lēmumu pieņemšanu.

 

5. Konkurentu izpētes mērķi

Kad visa uzmanība tiek veltīta tikai un vienīgi izvirzītajam īpaši svarīgajam mērķim, ir viegli palaist garām to, kas notiek ārpus jūsu organizācijas sienām. Atbrīvojieties no tā! Konkurentu izpēte var sniegt noderīgu informāciju jūsu stratēģijai, palīdzēt gūt pārliecību, ka koncentrējaties uz īstajiem mērķiem un veicat pareizās darbības šo mērķu sasniegšanai. Nozares izpētes laikā gūtās zināšanas var palīdzēt jums un jūsu komandai veidot profesionālos tīklus.

Piemēri:

  • Līdz mēneša beigām mēs izstrādāsim jautājumu kopumu, ko varam uzdot klientiem ikreiz, kad viņi piemin konkurentus, lai mēs varētu uzzināt vairāk par viņu sadarbību.
  • Šonedēļ mēs noteiksim visatbilstošāko un aktuālāko konferenci, kurā varam piedalīties nākamajā kalendārajā gadā.
  • Šomēnes mēs atkārtoti apskatīsim mūsu profesionālās jomas vidi, lai atbildētu uz jautājumiem: kā tirgus ir mainījies kopš pēdējo reizi veicām šādu izpēti? Kā mūsu konkurenti ir mainījuši taktiku? Kas ir mūsu jaunie konkurenti?

 

Stratēģiski mērķi – ieteikumi to izvirzīšanai

 

  • Izvirziet tikai vienu vai divus stratēģiskos mērķus vienlaicīgi

Izvirzot pārāk daudz mērķus, jūs riskējat pārslogot savu komandu, kā rezultātā viņi visticamāk novērstos no galvenā mērķa uzdevumu izpildes. Tā vietā, izvirziet tik daudz stratēģisko mērķu, lai nodrošinātu, ka komanda darbojas labi un to nekavē slikti ieradumi un novecojuši procesi. Nepārslogojiet savu komandu!

  • Iesaistiet komandu mērķu izvēlē un definēšanā

Jūsu darbinieki ir tie, kuri jums pateiks vai viņi jau strādā ar maksimālo veiktspēju, vai varbūt viņi ir garlaikoti, vai neapmierināti ar pašreizējo darba kārtību. Turklāt, jo vairāk viņi iesaistīsies šo mērķu noteikšanā, jo vairāk viņi būs ieinteresēti iesaistīties to realizēšanā. Jūs varat iesākt komandas sapulci ar vienkāršu jautājumu “Kas ir viena lieta, ko mēs varētu darīt labāk?”

  • Koncentrējieties uz mērķiem, kas ir konkrēti un izmērāmi – pārsvarā

Ir populārs pieņēmums, ka mērķi, lai tie būtu efektīvi, jāizvirza pēc formulas “sasniegt x, līdz y datumam”. Kaut arī precīzi definēti mērķi palīdz saprast, pie kā komanda strādā dotajā brīdī, nekoncentrējieties uz izmantotajām formulām šo mērķu definēšanai. Dažreiz panākumi izpaužas kā nelieli uzlabojumi un jauni paradumi. Klasiskā mērķu formulēšana šajā gadījumā neiederēsies.

  • Esiet gatavi pielāgoties

Pielāgojaties, uzzinot jaunu informāciju. Piemēram, jūs izzināt, ka apstiprināšanas procesu ir iespējams samazināt līdz astoņiem soļiem no desmit, nevis līdz sešiem soļiem, kā jūs iepriekš bijāt to noteikuši. Bet arī divi soļi mazāk ir sasniegums. Ja pēc izmēģinājuma perioda izmaiņas nedarbojas, pielāgojiet tās vai atmetiet. Ja veiktās izmaiņas strādā jums par labu, tad padariet to par jauno standartu. Dažreiz nāksies mērķus atmest vai samazināt, mainīt, bet ir jāpieņem, ka tā tas mēdz būt un arī tā ir daļa no procesa.

 

 

Lai regulāri lasītu rakstus prasmju attīstībai un efektivitātes uzlabošanai, piesakies jaunumu saņemšanai un iesaki šo blogu saviem kolēģiem un draugiem. 

© 2021 Jhana. Visas tiesības aizsargātas.