fbpx

Vai zini pasaku par Karaļa jaunajām drēbēm? Reiz kādam egocentriskam Karalim, kuram patika tērpties krāšņās drānās, divi blēži apsolīja uzšūt brīnumskaistu tērpu, kurš būs neredzams katram muļķim un cilvēkam, kas nav piemērots savam amatam. Kad pienāca laikošanas diena, un Karalis “apģērbās” neredzamajā tērpā, neviens no viņa uzticamajiem padotajiem, pašu Karali ieskaitot, nevēlējās atzīt, ka tērpu neredz, tādēļ visi meloja, ka karalis izskatās apbrīnojami skaisti.

Vai stāsts šķiet pazīstams? Vai atpazini Karaļa tēlā sevi un viņa padotajos savu komandu? Tas ir drosmīgs solis, atzīt, ka kaut kas nav kārtībā. Taču kā spert nākamo soli un pārrakstīt pasakas beigas, panākot, lai komanda godīgi un atklāti pasaka, ka esi kails?

Komanda var atzīt karaļa kailumu un sniegt vadītājam atgriezenisko saiti tikai drošā vidē, kurā viņi viens otram var uzticēties. Šādu vidi veido vadītājs ar savu vēlmi un raksturu.

Godīgums un goda vārds

Vadītāja raksturu, pirmkārt, parāda tas, vai viņa vārdi saskan ar darbiem. Nereti vadītāji pasludina lietas par svarīgām, taču paši tām nepievērš uzmanību, neīsteno. Atceries, ka darbinieki testē savu vadītāju, vai viņš ir gatavs darīt to, ko apsola. Ja vadītājs saka, ka viņam svarīga komunikācija, tad viņš sāks ar sevi un būs tas, kurš komunicēs pirmais. Ja viņš par prioritāti uzstāda attīstību, tad viņš būs pirmais, kas attīstīsies. Ja viņš saka, ka svarīga ir disciplīna, viņš pats būs pirmais, kurš spers soļus pretī disciplinētībai un izrādīs pārējiem savus centienus to uzlabot. Tādēļ raugies, lai vārdi saskan ar Tavu rīcību, un sāc pirmais!

Nolūks

Otra vadītāja rakstura pazīme, kas vairo uzticēšanos, ir godīgs nolūks. Esi atklāts un godīgs pret saviem darbiniekiem. Jā, protams, ka ir situācijas, kad vadītāji nedrīkst izpaust kādu informāciju, taču godīgs nolūks nav par to. Esi tiešs un konstruktīvs bez apslēpta un aizmuguriska nodoma. Izstāsti, kas ir tas, ko Tu no pretī sēdošā darbnieka sagaidi, kas Tev ir svarīgi. Sarunā ar darbinieku nenoklusē to, ko vēlies pateikt. Bieži vadītāji darbiniekiem pasaka pusi patiesības, jo trūkst drosmes būt atklātiem un pateikt, ka sagaida lielāku iesaisti, pārliecību, vai sākotnēji uzstādīto noteikumu ievērošanu. Katru sarunu uzsāc ar godīgu nolūku!

Izrādi rūpes

Trešā rīcība, kas veicina uzticēšanos starp vadītāju un darbiniekiem, ir rūpju izrādīšana, un, lai to darītu, vadītājam darbiniekam jāvelta uzmanība. Komandās ir vērojami daudz labāki rezultāti, ja komandā starp dalībniekiem ir emocionālās saites. Tas skaidrojams ar to, ka, ja emocionālajā līmenī mēs jūtamies ērti, tad mēs par to daudz nedomājam, gluži kā par gaisu, ko elpot. Taču, ja mēs nejūtamies emocionāli ērti, tas aizņem prātu, un ir grūti būt tik produktīviem, cik mēs varētu būt. Protams, ka šajā brīdī var noskaldīt, ka emocijas ir jāatstāj mājās, darbā ir jāstrādā, taču mūsu prāts tā nav iekārtots. Par laimi vidē, kurā cilvēki viens otram uzticas, ir vieglāk sarunāties, emocijas nomierinās, un ir vērojams gan zemāks stress, gan augstāki rezultāti.

Es ikdienā strādāju ar vadītājiem, kas stāsta, ka viņi vēlas šādu vidi, taču viņiem tam “nav laika”.

Uzticēšanās vides veidošana pieprasa, pirmkārt, godīgumu pret sevi, kas nozīmē ne tikai atzīt, ka problēma pastāv, bet arī to, ka trūkst vēlmes to risināt.

Rūpējies, lai Tavi vārdi saskan ar darbiem, sāc ar sevi. Pārstāj atrunāties ar “nav laika”. Rezultāts sniegs Tev vairāk laika, jo jaunizveidotajā vidē tas vairs nebūs velti jāšķērdē pārpratumu risināšanai, liekai darbinieku uzraudzībai, birokrātiskām darbībām, emocionālu saasinājumu novēršanai.

Tikai tad, kad Karaļa vārdi saskanēs ar viņa darbiem, būs iespēja veidot citādu pasakas nobeigumu. Atpazīsti sevī Karali un izdari apzinātu izvēli un rīcības, lai pārrakstītu pasakas beigas!

Raksta autors: Mārtiņš Martinsons