Skip to main content

Veidojiet atgriezeniskās saites kultūru

 | 
Veidojiet atgriezeniskās saites kultūru

Atgriezeniskās saites sniegšana ir visefektīvākais veids, kā veicināt mācīšanos un izaugsmi komandas vidū. Taču kāpēc tik daudzi satraucas par domu vien – saņemt atgriezenisko saiti? Vai izvairās dalīties – satrūkstas un noklusē sakāmo, kad būtu nepieciešams sniegt atklātu atgriezenisko saiti?

Jūs vēlaties radīt iekšējo kultūru, kas atbalsta savstarpēju atgriezeniskās saites sniegšanu? Vidi, kurā uzskata, ka bieži sniegt un saņemt atgriezenisko saiti ir noderīgi un pat sagaidāms, lai palīdzētu viens otram uzlabot pašreizējo situāciju. Lieliski! Bet kā to paveikt?

1. Izrādiet iniciatīvu. Lūdziet darbiniekus sniegt atgriezenisko saiti konkrētos jautājumos.

Ja vēlaties veidot atgriezeniskās saites kultūru, pozitīvs vadības stils ir, nevis citus uzrunāt ar draudīgu ziņu, ka izteiksiet viņiem savus novērojumus, bet gan sākt ar to, ka vispirms pats lūdzat citiem sniegt atgriezenisko saiti par jums, jūsu darbu. Sniedzot atgriezenisko saiti, pamatideja ir attīstīties – mācīties, labot kļūdas, pilnveidoties. Komandā, kurā pastāv atgriezeniskās saites kultūra, jums jākļūst labākiem kopā. Tas nozīmē, ka jums kā vadītājam jāatzīst, ka neesat perfekts (kas atsevišķās organizatoriskajās kultūrās ir grūti), un, lai pilnveidotos, jums ir nepieciešams saņemt atgriezenisko saiti no saviem darbiniekiem. Tikai pēc tam, kad esat meklējis atgriezenisko saiti, jūs radāt pietiekami drošu vidi, lai arī citi dalītos.

Kad kā vadītājs vēršaties pie citiem, lai saņemtu atgriezenisko saiti, ņemiet vērā šos ieteikumus:

Atgādiniet sev, kāpēc vēlaties saņemt atgriezenisko saiti.

Kad izjūtat iekšēju pretestību, ka nevēlaties saņemt atgriezenisko saiti, atcerieties, ko jūs ar to varat iesākt – pilnveidoties. Jūs izmantojat iegūtās atsauksmes, lai virzītos uz vēlamo rezultātu. Un tā taču ir laba lieta, vai ne?

Izvēlieties darbinieku un lūdziet viņam sagatavoties sniegt atgriezenisko saiti.

Tas dos viņam iespēju laikus sagatavoties, nevis censties uz vietas izdomāt, ko varētu jums pateikt. Tādejādi jūs darbiniekiem piešķirat nozīmīgu lomu kā atgriezeniskās saites sniedzējam, lai palīdzētu jums attīstīties – jūs izrādāt viņiem cieņu un parādāt, ka viņi spēj ietekmēt jūsu izaugsmi.

Izsakieties pēc iespējas tiešāk, par ko vēlaties saņemt atgriezenisko saiti.

Neuzdodiet vispārinātus jautājumus par to, kādas ir jūsu vadītās sapulces. Visbiežāk tas rezultēsies ar to, ka saņemsiet atbildi “Viss ir lieliski!”, jo cilvēki, visticamāk, noklusēs patiesību vai arī vienkārši nezinās, ko atbildēt. Tā vietā esiet ļoti konkrēts: “Esmu strādājis pie tā, lai uzlabotu savu sniegumu X jomā. Vai pēc mūsu nākamās sapulces Tu būtu gatavs man sniegt atgriezenisko saiti par to, kā man veicas ar X sapulču laikā?” Tas padara atsauksmes vērtīgākas jums, un atvieglo darbiniekiem šo procesu, saprotot to, kas tieši ir tas, par ko vēlaties saņemt atgriezenisko saiti.

2. Parādiet prasmi ar cieņu saņemt atgriezenisko saiti, pat tad, ja nepiekrītat dzirdētajam pilnībā.

Saņemot atgriezenisko saiti, ir tikai viena pareiza atbilde, neatkarīgi no tā, vai jūs lūdzāt otram izteikties vai nē. Šī atbilde ir: “Liels paldies, ka dalījies.” Nav svarīgi vai jūs pilnībā piekrītat teiktajam, vai varbūt jūs uzskatāt, ka teiktais ir kontekstuāli neatbilstoši. Nekam nevajadzētu būt svarīgākam par to, ka jūs pasakāties otram par sniegto atgriezenisko saiti. Ja jūs neizrādīsies atzinību par to, ka kāds ir mēģinājis jums palīdzēt pilnveidoties, jūs vairs nesaņemsiet palīdzību.

Dažreiz saņemtā atgriezeniskā saite liek izjust ievainojamību un jūs vēlaties, kaut varētu to vienkārši noraidīt. Tā vietā, elpojiet dziļi, domājiet par 2% no teiktā, kas ir noderīgi un no kuriem jūs varat mācīties. Taču, ja jūs nevar saskatīt šos 2%, tad meklējiet dziļāk. Lūdziet atgriezeniskās saites sniedzēju izteikties detaļās. Apkopojot vairāk informācijas, jūs spēsiet saskatīt pilnīgāku bildi.

Pēc tam lūkojieties pēc iespējām un izveidojiet labvēlīgu vidi tālākām sarunām “Es patiesi aizdomājos par tevis teikto saistībā ar X un centīšos uzlabot savu sniegumu. Es būtu ļoti pateicīgs, ja Tu informētu mani, ja pamani uzlabojumus.” Tas būs paraugs jūsu komandai. Tas norāda, ka jūs esat ieinteresēts pilnveidoties, esat apņēmīgs klausīties un īstenot to, ko dzirdat no viņiem kā atgriezeniskās saites sniedzējiem.

3. Sniedzot atgriezenisko saiti komandas dalībniekiem, ļaujiet, lai jūs vada patiesais nodoms – veicināt komandas attīstību.

Mēs izvairāmies no atgriezeniskās saites sniegšanas, jo domājam, ka tas ir sarežģīti un emocionāli. Jūs varat šo procesu vilkt garumā mēnešiem ilgi. Sliktākajā gadījumā, noskatīties, kā kāds gadiem ilgi dara kaut ko nepareizi un par to klusēt, bet tad izdomāt kādā dienā uz to norādīt. Tas, visticamāk, radīs ļoti lielu neizpratni kolēģa acīs, jo viņš, visticamāk, būtu rīkojies citādāk visu šo gadu garumā, ja tik kāds viņam būtu to paziņojis iepriekš.

Lai šādas situācijas neveidotos, tā vietā sāciet ar jautājumu sev – ja es būtu otra cilvēka vietā, ko es gribētu zināt? Tas palīdz atpazīt, kas jūsu atgriezeniskās saites ziņā ir patiešām svarīgi. Jums pašam būs daudz vieglāk nonākt līdz galvenajam vēstījumam. Atcerieties, ka jūsu galvenā prioritāte ir komandas attīstība, izceliet to. Lai situācijas, kad vēlaties darbiniekiem sniegt atgriezenisko saiti, padarītu mazāk satraucošas, esiet atklāts un paziņojiet par savu nolūku: “Es vēlos, lai arī turpmāk Tu gūtu panākumus un es domāju par to, ko es vēlētos dzirdēt, ja es būtu tavā pozīcijā. Tāpēc es vēlētos padalīties ar dažiem novērojumiem.” Turpiniet tālāk no šejienes.

4. Padariet savu atgriezenisko saiti par vienkāršu situācijas, uzvedības un ietekmes ziņojumu.

Atgriezeniskajai saitei nevajadzētu būt emocionālai, izplūdušai vai kāda cilvēka raksturu vērtējošai. Lai to padarītu viegli uztveramu, varat balstīties uz formulu: situācija + uzvedība + ietekme. Piemēram: “Otrdienas prezentācijas laikā Tu vairākkārt novērsies no auditorijas, lai apskatītu ziņas savā telefonā, tas rezultējās ar to, ka zaudēji saikni ar auditoriju.”

Jums nav jāizķidā konkrētā situācija uzreiz, bet atstājiet brīvas izpausmes iespējas, kā jūs virzīsieties tālāk pēc šī ziņojuma saņemšanas. Atkarībā no situācijas jūs varat ieteikt darbiniekam apdomāties par iespējamajiem uzlabojumiem. Piedāvājiet savu palīdzību situācijas uzlabošanai. Jūs varat piedāvāt palīdzēt, kopā pārskatot atsevišķas situācijas. Pārrunājiet, kāda ir iespējamā notikumu attīstība. Izmantojiet lomu spēles, ja tas atbilst situācijai. Izvēlieties veidus, kas vislabāk palīdz darbiniekam.

Atgriezeniskās saites kultūras ideja ir tāda, ka jūs pilnveidojaties visi kopā. Veicinot apkārtējos domāt par to, ko darīt ar šo atgriezeniskās saites ziņojumu un kā jūs varat iesaistīties kā vadītājs, kā varat palīdzēt, tādā veidā jūs stiprināt efektīvu atgriezeniskās saites kultūru. Pretējā gadījumā, ja vadītājs no savas puses ziņo par to, kas nav labi, bet nerada vidi, kas ir labvēlīga tālākai sarunai par iespējamiem uzlabojumiem, sajūta varētu būt līdzvērtīga kā kādam uzmetot virsū milzīgu akmeni un aizejot prom – tālāk tiec galā pats.

 

Lai regulāri lasītu rakstus prasmju attīstībai un efektivitātes uzlabošanai, piesakies jaunumu saņemšanai un iesaki šo blogu saviem kolēģiem un draugiem. 

© 2022 Jhana. Visas tiesības aizsargātas.