1. izvēle:
Rīkojies ar svarīgo, nereaģē uz steidzamo
Vai Jūs efektīvi izmantojiet savas smadzenes?
Zināšanu darba pasaulē, kur mums maksā par domāšanu, radīšanu un inovāciju, mūsu galvenais instruments vērtības radīšanai ir mūsu smadzenes. Smadzenēs ir divas pamatdaļas: reaktīvās smadzenes un domājošās smadzenes.
Reaktīvās smadzenes
Šajā smadzeņu daļā atrodas mūsu ieradumi un rutīnas. Tā ir vērtīga, jo ļauj mums dzīvot savu dzīvi bez nepieciešamības pastāvīgi pieņemt lēmumus par vienām un tām pašām lietām. Ja nebūtu reaktīvo smadzeņu, mums būtu jāizmanto automašīnas GPS katru reizi, kad dodamies uz vienu un to pašu pārtikas veikalu, katru reizi jāmeklē parole, lai piekļūtu savam e-pastam.
Domājošās smadzenes
Šī smadzeņu daļa ir tā, kurā mēs apzināti pieņemam lēmumus. Mēs saņemam algu par šīs smadzeņu daļas izmantošanu – problēmu risināšanu, inovāciju ieviešanu un lēmumu pieņemšanu par to, kur ieguldīt savu laiku. Mēs radām pievienoto vērtību, ja apzināti izdarām izvēli (domājošās smadzenes), nevis vienkārši darām to, ko vienmēr esam darījuši (reaģējošās smadzenes). Reaktīvās smadzenes ir tās, kurās mēs pārvietojam mūsu izdarītās izvēles, kas darbojas labi, lai mēs varētu tās padarīt automātiskas arī turpmāk.
Neirozinātne mums rāda, ka ar praksi mēs patiesībā varam pārveidot savas smadzenes tā, lai mūsu izvēle būtu pārdomāta un izprasta. Tieši šīs pārdomātās izvēles nosaka mūsu dzīves kvalitāti, prieku un laimi.
Neirozinātne mums rāda, ka ar praksi mēs patiesībā varam pārveidot savas smadzenes tā, lai mūsu izvēle būtu pārdomāta un izprasta. Tieši šīs pārdomātās izvēles nosaka mūsu dzīves kvalitāti, prieku un laimi.
Mēs veicam izvēli, pamatojoties uz diviem faktoriem:
- Svarīgums (cik vērtīgs ir rezultāts, kuru iegūsim).
- Steidzamība (cik drīz tas ir jāizdara).
Reaktīvās smadzenes izvēlas steidzamību, nevis svarīgumu, jo tās vēlas apklusināt steidzamu, trokšņainu jautājumu. Domājošās smadzenes izvēlas svarīgumu, jo tās meklē augstas atdeves rezultātus.
FranklinCovey laika matrica
Laika matrica ir rīks, kas ļauj izvērtēt katru darbību, izmantojot domājošās smadzenes, ar fokusu meklēt svarīgo, bet ne steidzamo (2. kvadrants – izcilu rezultātu sasniegšana). Jo vairāk laika varam pavadīt 2. kvadrantā, jo mazāk mums būs jānodarbojas ar citu cilvēku steidzamajām lietām.
Galvenais, lai nokļūtu 2. kvadrātā, ir pietiekami apturēt reaktīvo smadzeņu darbību, lai noskaidrotu, kas jums tiek piedāvāts, un pēc tam izlemt, vai tas ir jūsu laika un enerģijas vērts (pauzes – noskaidrošanas – izlemšanas process). Tas ir tas izvēles brīdis, kad mēs apzināti nosakām, cik svarīgs kaut kas ir, pirms izlemjam, vai to darīt vai nē.
Viss, kas nav apzināta pievēršanās svarīgajam, ir neapzināta pievēršanās nesvarīgajam.