6 būtiskas rīcības komandu vadītājiem
Ja kopš brīža, kad kļuvi par vadītāju, Tavā domāšanā nekas nav mainījies, pastāv liela iespēja, ka Tu patiesībā neveic vadītāja darbu. Ir neskaitāmi veidi, kā vadīšana atšķiras no individuāla darba veikšanas. Tev jādomā, kā varētu mainīties Tava jaunā vadītāja domāšana, un kā rīkoties, lai gūtu panākumus šajā izaicinošajā, bet gandarījumu sniedzošajā lomā. Šeit būs pāris veidi, kā to paveikt.
1. Liec uzsvaru uz darba paveikšanu ar citu cilvēku palīdzību (tā vietā, lai paveiktu visu saviem spēkiem).
Tev, iespējams, ir lieliskas tehniskās prasmes, un iespējams, ka tās ir galvenais iemesls, kāpēc ieguvi paaugstinājumu. Ar šīm prasmēm nepietiek, lai Tevi varētu atzīt par labu vadītāju. Lai sasniegtu rezultātus kopā ar komandu, vajadzīgs cits prasmju kopums. Tavu sniegumu nemēra pēc tā, cik daudz pārdošanas darījumus Tu noslēdz vai cik daudz koda uzraksti, vai cik lieliska ir Tevis veiktā analīze, bet gan cik daudz darījumu Tava komanda noslēdz, cik daudz koda Tava komanda uzraksta un cik lieliska ir Tavas komandas veiktā analīze.
Tas izklausās vienkārši, bet daudz vadītāju to nespēj. Daudziem neskaitāmās sanāksmes ar kolēģiem un sarunas par darbu nešķiet “īsts darbs”. Tomēr sameklēt, organizēt un sniegt informāciju ir īstais vadītāja darbs, un, paveikts labi, ļauj gūt ievērojami labāku sniegumu kā tad, ja būtu to paveicis viens pats.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Rūpīgi izvēlies un noformulē komandas mērķus, kas saskan ar organizācijas mērķiem un citām iniciatīvām. Pēc tam apdomā, plāno un izskaidro detaļas: Kāds ir sekmīgs iznākums un vai Tu spēj to skaidri izstāstīt savai komandai? Kā Tu organizēsi un deleģēsi darbu? Cik daudz palīdzības nepieciešams katram Tavam kolēģim, lai sasniegtu izcilu rezultātu? Kā Tava komanda saņems nepieciešamo no citiem šajā organizācijā? Kad darbs būs uzsākts, kā precizēt virzienu, lai plānotais īstenotos?
Patiešām labi vadītāji saprot, ka šī lietas nevar izlemt vienatnē. Tās ir abpusējas sarunas, sapulces un vadītāja darbs.
2. Uzturi attiecības ar saviem komandas dalībniekiem nevis kā darbiniekiem, bet cilvēkiem, lai palīdzētu īstenot viņu potenciālu.
Ikkatrs lēmums, ko Tu pieņem, ietekmē Tavas komandas dalībnieku dzīves, un runa nav tikai par viņu darbā pavadīto laiku. Vadītājiem ir milzīga ietekme uz cilvēku dzīvi, profesionālo izaugsmi, karjeru un arī labsajūtu. Skan biedējoši? Tas tā var būt. Bet padomā par šo iespēju – ik reizi, kad palīdzi kādam tikt galā ar grūtībām, sasniegt mērķi, apņemties darīt ko jaunu, paplašināt savu spēju robežas vai justies vairāk iesaistītiem darbā, Tu padari kāda dzīvi labāku, ne tikai panāc, ka tiek izpildīti darba uzdevumi.
1.solis: Iepazīsti savus komandas dalībniekus – kas viņiem ir svarīgi un kā Tu vari palīdzēt viņiem augt. Jo vairāk palīdzēsi citiem sasniegt iecerēto, jo vairāk sasniegsi pats.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Ja Tev vēl nav regulāru tikšanos ar saviem kolēģiem, ieplāno tās! Padari šīs tikšanās par akmenī iecirstām un apņemies tās nekādā gadījumā neatcelt. Šis ir mērķtiecīgi pavadīts laiks, kurā veidot spēcīgas attiecības, koučot, apspriest karjeras attīstību vai jebko citu, kas nepieciešams, lai Tavas komandas dalībnieki sasniegtu rezultātus savā lomā. Vadi šīs sarunas, bet es uzmanīgs, nedominē. Šīs sarunas būs vērtīgas, ja uzdosi pārdomātus jautājumus un laiku izmantosi patiešām klausoties.
3. Izvēlies un lieto vārdus uzmanīgi – Tava atgriezeniskā saite ietekmē citu uzvedību.
Vai Tava komanda darbu veic labi? Lieliski? Varētu būt labāk? Neskatoties uz to, ka viņiem ir pašiem savs viedoklis par notiekošo, viņi vienmēr no Tevis — atbildīgā par snieguma vērtēšanu — sagaida atgriezenisko saiti, lai saprastu, cik labi darbs ir paveikts.
Labi sniegta agriezeniskā saite ir viens no visspēcīgākajiem instrumentiem, ko vadītājs var lietot, lai ietekmētu savas komandas dalībnieku uzvedību. Tā palīdz definēt un izskaidrot savas gaidas, sniedz ieskatu tajā, kā viena cilvēka uzvedība ietekmē citus, sniedz skaidras norādes, ko vajadzētu darīt vairāk, ko mazāk. Atgriezeniskā saite var būt arī milzīgs motivators, jo tā parāda, ka Tu pievērs uzmanību, atzīsti ieguldītās pūles un Tev rūp viņu attīstība, progress.
Tomēr lielākā daļa vadītāju, neskatoties uz to, cik tas ir būtiski, nesniedz atgriezenisko saiti pietiekami.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Jēgpilna atgriezeniskā saite, neatkarīgi no tā, vai tā ir pozitīva vai uz uzlabojumiem vērsta, ir saruna. Ir iespējams, ka šo sarunu sāc ar jautājumu: “Kā Tev šķiet, kā Tev sokas ar X?” pirms piedāvā savu skatījumu un viedokli uz to.
Lai nodrošinātu to, ka atgriezeniskā saite ir izmantojama, balsti to novērojumos par konkrētu uzvedību (piemēram, “Es ievēroju, ka izsūtīji detalizētu darba kārtību pirms sapulces.”) un apraksti tās ietekmi (piemēram, “Tas tiešām palīdzēja visiem sagatavoties un izdarīt vairāk.”). Lai pārliecinātos, ka sniedz atgriezenisko saiti regulāri un vienmērīgi visai komandai, nosaki, cik bieži katram sniegsi atgriezenisko saiti.
4. Vienmēr mācies — pat tad, kad tas ir neērti.
Vadītāja darbs ir sarežģīts, un ir neiespējami visu izdarīt perfekti. Lai visu padarītu vēl sarežģītāku, ikkatrai situācijai ir konteksts — pieeja, kas darbojās vienā situācijā, var nedarboties citā. Bet ir kāda lieta, ko Tu vari darīt: mācīties no savām kļūdām un nākotnē rīkoties labāk. Šī pieeja var palīdzēt noteikt savus trūkumus. Piemēram, vai Tu lieliski spēj tikt galā ar detalizētu problēmu atrisināšanu, bet Tev rada grūtības aizstāvēt savas idejas? Ja zini, ka tā ir, Tu vari strādāt pie tā, lai labāk aizstāvētu savas un komandas idejas.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Lūdz atgriezenisko saiti saviem tiešajiem padotajiem, kolēģiem, mentoriem vai vadītājam, lai izprastu, kā Tev sokas, un ko darīt, lai atsevišķas lietas darbā paveiktu labāk (ir neiespējami uzzināt savas aklās zonas bez jautāšanas). Tas var būt neērti un pat sāpīgi — neviens īsti nevēlas dzirdēt, kas ir lietas, ko viņi nespēj paveikt vai dara slikti. Bet ir būtiski to apzināties un mainīt virzienu pirms konkrētā uzvedība nodara būtisku kaitējumu Tavai komandai vai Tavai karjerai.
5. Esi elastīgs un vadi savu komandu neskaidrību un pārmaiņu laikā.
Vadītājs parasti visu kontrolē. Organizācijas stratēģijas maiņa, reorganizācija, neskaidras prioritātes no Tava vadītāja, pārmaiņas un nenoteiktība – tas viss var likt justies tā it kā Tev nebūtu nekādas kontroles. Tomēr Tavs uzdevums ir skaidri vadīt savu komandu cauri šīm pārmaiņām. Ja Tava sejas izteiksme ir baiļu pilna vai Tu izliecies, ka viss ir pilnīgā kārtībā, Tava komanda to noteikti pamanīs un ne vien jutīsies līdzīgi Tev, bet arī kļūs mazāk iesaistīti.
Lai no tā izvairītos, ir būtiski apzināties, kā Tu parasti reaģē uz nenoteiktību, pārmaiņām un vajadzības gadījumā to mainīt, lai labāk spētu pārvaldīt savas emocijas un mierīgi novērtēt situāciju (gan iespējas, gan izaicinājumus). Un neaizmirsti, ka Tev organizācijā varbūt ir pavisam neliela loma un maz informācijas par notiekošo, bet Tavai komandai ir vēl mazāk konteksta un pieejas informācijai. Tas ir Tavs uzdevums pastāstīt viņiem, ko zini un ko nē, kā arī efektīvi virzīt darbu uz priekšu.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Izmanto racionālu un līdzsvarotu pieeju situācijas novērtēšanai: vissliktākā scenārija piemērošana vai nepamatots optimisms ilgtermiņā nepalīdzēs un nemazinās Tavas komandas bailes vai raizes. Kā Tu jūties attiecībā uz pārmaiņām? Ko Tava komanda var iegūt, ko zaudēt (ir būtiski atzīt abus)? Kā Tu vari palīdzēt komandai virzīties uz priekšu?
Skaidri izstāsti savai komandai, kas notiek, kāpēc un kā tas ietekmēs viņu darbu. Pievērs uzmanību tam, kā Tava komanda uz to reaģē, un izmanto iespēju padarīt komandu spēcīgāku un motivēt viņus, neskatoties uz to, vai redzi spožu nākotni vai nopietnus izaicinājumus.
6. Pārvaldi savu enerģiju, lai vari strādāt bez izdegšanas.
Ja esi tipisks vadītājs, Tavu darba dienu daļās saskalda tikšanās un traucēkļi, un nemitīga pārslēgšanās šurpu turpu starp lielo bildi un ikdienas ugunsgrēkiem. Tu saskaries ar cilvēku un organizācijas problēmām un reizēm dienas beigās var gadīties, ka darbu saraksts ir garāks kā dienas sākumā, neskatoties uz to, ka esi strādājis, cik spēka.
Cenšoties paveikt visu, var sanākt izlaist rīta treniņus, apēst pusdienas pie sava darba galda, pabeigt e-pastus pirms gulētiešanas un atļaut darbam ielauzties Tavās brīvdienās. Šī stratēģija var šķist produktīva, tomēr tikai uz laiku. Ilgtermiņā to ir grūti paveikt. Turklāt Tava hroniskā pārslodze rāda sliktu piemēru komandai.
Vadīšana ir maratons, nevis sprints. Tev vajadzīgs skaidrs, mierīgs prāts un veselīgs ķermenis, kurš spēj koncentrēties, pārvaldīt emocijas un pieņemt labus lēmumus. Bet kā to panākt ikdienas darbu virpulī? Sāc prioritarizēt savu laiku un atceries, ka viena no vissvarīgākajām lietām ir rūpes pašam par sevi.
Kā uzlabojama jaunā vadītāja domāšana?
Veido paradumu regulāri ieplānot vissvarīgākos darbus. Atceries par to, ka darba apjomam jābūt reāli izpildāmam. Netērē savu vērtīgo enerģiju lieki uz neiespējamo.
Veic personīgo novērtējumu par sava darba un privātās dzīves līdzsvaru, attieksmi, veselīgiem paradumiem – īpaši to, kā Tu ēd, sporto un guli. Atkarībā no tā, kādu rezultātu iegūsi, Tu vari novilkt jaunas darba / privātās dzīves robežas, strādāt pie emociju pārvaldīšanas, ieplānot regulāras fiziskas aktivitātes, mainīt savus ēšanas paradumus vai izmēģināt veidus, kā labāk izgulēties.
Lasi vairāk par produktu mūsu mājas lapā vai sazinies ar mūsu klientu partneriem office@franklincovey.lv, lai noskaidrotu par to, kā šis risinājums var noderēt Tev un Tavai organizācijai.