- Blogs
- Personīgā efektivitāte
- 6 veidi, kā palielināt savu klātesamību, strādājot attālināti
6 veidi, kā palielināt savu klātesamību, strādājot attālināti
Darbā Tu centies strādāt tik cītīgi, cik vien iespējams. Bet vai Tavi kolēģi to pamana? Kad strādā attālināti, Tev šķiet, ka ir jāstrādā nedaudz vairāk, lai pārliecinātu citus, ka esi klātesošs un tiek novērtēts Tavs ieguldījums.
1. Stratēģiski piedalies virtuālās sarunās.
Ir viegli aizdomāties video sapulcēs vai nepievērst uzmanību traucējošiem tērzēšanas paziņojumiem. Taču, ja nepiedalīsies, Tu zaudēsi iespēju dalīties ar savām idejām un tikt uzklausītam. Būtiska un konsekventa dalīšanās (bez dominēšanas vai sarunas pārņemšanas) parāda, ka esi apzinīga, stratēģiski domājoša persona, kas prot virzīt sarunas.
Lai to darītu:
- Izvēlies kur un kad vari pievienot vislielāko vērtību. Meklē sarunas, kas tieši ietekmē Tavu komandu, kurās noderētu Tavas specifiskās zināšanas vai kuras ir svarīgas uzņēmumam. Piemēram, Tu varētu pārraudzīt kādu konkrētu tērzēšanas kanālu, kurš atbild par kādu augsta līmeņa projektu un iesaistīties, ja Tavas zināšanas palīdzētu komandai izkļūt no strupceļa. Taču, nelec iekšā citos komunikācijas kanālos, kuros uz jautājumiem tikpat viegli var atbildēt jebkurš cits.
- Pirms svarīgām sanāksmēm sagatavo jautājumus, kurus uzdot, un domas, ko izteikt. Pēcāk video sapulcē, kad citi jau ir izslēguši mikrofonus un pateikuši savu sakāmo, Tu vari izcelties, vienkārši uzdodot labus jautājumus un daloties ar vērtīgām idejām.
2. Izsaki citiem nozīmīgas uzslavas publiskā vidē.
Attālināta saziņa var šķist vairāk operatīva – cilvēki sūta ātras, saīsinātas ziņas, un bieži vien virtuālajās sanāksmēs tiek runāts tikai par darāmajiem darbiem, tāpēc atliek mazāk vietas atzinībai un uzslavām.
Atvēlot laiku tam, lai dalītos ar to, kā kāds ir Tev palīdzējis, var uzlabot gan Tavu, gan otra cilvēka reputāciju. Citi pamanīs, ka esi zinošs, pārredzot citus uzņēmuma aspektus un arī spēj novērtēt arī labi padarītu darbu.
Lai to darītu:
- Izsaki uzslavas, kad vien ir tāda iespēja, vēl jo īpaši priekšnieka vai augstākstāvošu kolēģu klātbūtnē. Tu vari regulāri izteikt atzinību citiem komandas vai departamenta sanāksmēs vai arī dalīties tam veltītā tērzēšanas kanālā.
- Esi konkrēts un kodolīgs. Tā vietā, lai vispārīgi pateiktu: “Lielisks darbs!” vai iekļautu katru sīkumu par to, ko cilvēks izdarījis, koncentrējies uz viņa darbības ietekmi.
Slikts piemērs: “Anna, Tavi jaunie klienti ir lieliski!”
Labs piemērs: “Paldies Annai par šiem labi izpētītajiem klientiem! Tagad es labāk izprotu mūsu klientu sāpju punktus, un rezultātā man ar viņiem ir labākas sarunas.”
3. Publiskos paziņojumos, dalies ar saviem panākumiem un gūtajām atziņām.
Viena no attālinātā darba priekšrocībām ir tāda, ka bieži vien Tev ir iespēja dalīties ar informāciju strukturētākos un pārredzamākos veidos. Dzīvē Tu varētu pieminēt lielu uzvaru vai to, kā pārvarēji neveiksmi tikai neformālā sarunā ar savu priekšnieku vai kolēģi. Taču, daloties plašākā mērogā, piemēram, publiskā tērzēšanas kanālā vai virtuālā sanāksmē, Tu vari pielāgot savu jaunāko informāciju tā, lai tā būtu noderīga un atmiņā paliekoša arī citiem, kas to redz – pat vadītājiem.
Lai to darītu:
- Ziņojot par jaunumiem, koncentrējies uz to, kā Tu maini situāciju jomā, kas ir svarīga Tavai auditorijai. Piemēram: “Mūsu jaunais process ir samazinājis atbildes sniegšanas laiku klientiem no 15 līdz 11 minūtēm. Esmu jau novērojis, ka klientu apmierinātība saistībā ar mūsu pakalpojumiem ir palielinājusies par 5%.” Ja Tavu ziņojumu redzēs arī vadītāji, ir svarīgi sasaistīt savus rezultātus ar uzņēmuma peļņas rādītājiem vai galvenajām prioritātēm (piemēram: “Kā daļu no mūsu uzņēmuma mērķa X…”).
- Uzskati neveiksmi par mācību pieredzi. Var šķist neērti vai apkaunojoši runāt par to, kas nav izdevies. Taču dalīšanās ar to, kas notika un ko esi iemācījies, var kādu pasargāt no tieši tādas pašas kļūdas. Dzirdot Tavas atziņas, kolēģi varētu teikt: “Ak, ir ļoti vērtīgi šo zināt, paldies, ka esi tik izpalīdzīgs!”
Piemērs: “Es nepārbaudīju mūsu piegādātāja pašreizējos izpildes laikus. Un tāpēc, ka viņu pasūtījumi bija aizkavēti, es neiekļāvos termiņā. Nākamreiz es noteikti pārbaudīšu šo visu pirms pasūtījuma veikšanas. Tikmēr, ja kāds cits izmanto šo pašu piegādātāju, atceraties, ka viņi šobrīd kavējas.”
4. Identificē kritiskus projektus savā nodaļā vai organizācijā un apdomā kā Tu varētu palīdzēt tos īstenot.
Tā kā Tu nesadarbojies kopā ar citiem klātienē, var šķist sarežģīti pamanīt iespējas būt daļai no kāda nozīmīga darba izpildes. Taču Tu vari apzināti meklēt kontekstu un sakarus, kas nepieciešami, lai noskaidrotu kā Tu vari iesaistīties. Tikai esi uzmanīgs un nevelti pārāk daudz laika citiem darbiem, lai neapdraudētu pats savus mērķus.
Lai to darītu:
- Noskaidro sava priekšnieka un kolēģu galvenās prioritātes un piedāvā savu palīdzību, kur tas būtu lietderīgi. Vienkārši pajautājot: “Uz ko Tu pašlaik koncentrējies?” vai “Kāds ir Tavs lielākais izaicinājums?” var atklāt iespējas, kur Tavas zināšanas vai pūles varētu būt noderīgas.
- Meklē organizācijias ietekmīgākos darbiniekus. Katrā organizācijā ir cilvēki, kuriem ir izpildkomandas ausis, neatkarīgi no tā, vai viņiem ir vai nav formālas pilnvaras. Ja neesi pārliecināts, kas ir ietekmīgākās personas Tavā uzņēmumā, sāc ieklausīties, kādi vārdi vairākkārt izskan, kad vadītāji runā par svarīgākajiem projektiem un prioritātēm. Tie ir cilvēki, kuri var Tev sniegt ieskatu un potenciālu piekļuvi jaunām iespējām ārpus Tavas pašreizējās lomas.
- Ja iespējams, atrodi veidu, kā piedāvāt palīdzību, nevis vienkārši lūgt, lai Tev velta nedaudz laika. Ietekmētāji ir ļoti aizņemti. Lai piesaistītu viņu uzmanību, apsver, kā Tu varētu viņiem palīdzēt. Kādas prasmes Tev ir, kas viņiem varētu noderēt? Mini tās, kad lūdz izveidot kontaktu.
Slikts piemērs: “Es labprāt iepazītu Jūs tuvāk. Vai piektdienas pēcpusdienā Jums ir pusstunda, lai aprunātos?”
Labs piemērs: “Mani interesē, kā Jūsu komanda pārkārto lietojumprogrammu. Es ikdienā runāju ar lietotājiem un man ir daudz datu par viņu lielākajām sāpēm. Es labprāt dalītos ar to, kas man ir pieejams, ja tas būtu noderīgi. Vai otrdienas rītā varat atvēlēt 30 minūtes?”
5. Izmanto 1:1 sarunu laiku ar savu vadītāju, lai parādītu, ka esi iesaistīts un sniedz pievienoto vērtību.
Ja Tu un Tavs priekšnieks strādājat dažādās vietās, var gadīties, ka dienas vai pat nedēļa var paiet, vienam ar otru nesarunājoties. Tāpēc vērtīgais 1:1 laiks ir vēl svarīgāks, lai pārrunātu padziļinātas tēmas, kas parāda Tavu nozīmīgumu – jaunas idejas neatliekamām problēmām, Tavus panākumus svarīgu mērķu sasniegšanā, Tavu profesionālo izaugsmi utt.
(Ja Tev nav iknedēļas vai ikmēneša 1:1 saruna ar vadītāju, lūdz, lai tās tiek ieplānotas.)
Lai to darītu:
- Koncentrējies uz svarīgām tēmām. Divi labi veidi kā šo izdarīt: sūtīt savam vadītājam atsevišķus, detalizētus jaunākos datus par darba gaitu, lai tas neaizņemtu laiku 1:1. Tās var būt ikdienišķas ziņas par to, ka “otrdien es izpildīju termiņu”. Izveido darba kārtību 1:1 sarunām, kurā iekļautas svarīgas, redzamību veicinošas tēmas, ko vēlies apspriest, un iepriekš iepazīstini tās ar savu vadītāju.
- Pastāsti par to, kā veicas ar lietām, kas rūp Tavam vadītājam. Piemēram, ja Tava priekšnieka galvenā prioritāte ir pastāvīgo klientu skaita palielināšana, Tu vari dalīties ar ideju par lojalitātes programmu un kā tu To varētu to iztestēt. Vai arī, ja Tavs priekšnieks koncentrējas uz darbinieku pieņemšanu darbā, vari dalīties ar savu viedokli par to,, kādas prasmes komandai visvairāk ir nepieciešamas, vai par to, ko savā komandā darāt, lai palīdzētu pieņemt jaunu komandas biedru.
- Atvēli laiku plašākām diskusijām. Bieži vien, esot attālināti, var rasties sajūta, ka jūties vēl vairāk nošķirts no informācijas, kuru saņem “no augšas”. Uzdod savam vadītājam jautājumus, piemēram: “Kādu augstākā līmeņa informāciju esat dzirdējis šonedēļ, kas varētu ietekmēt manas komandas darbu?” vai “Kas šobrīd ir aktuāls Tavam priekšniekam?”. Pēc tam izmanto iegūto informāciju, lai rosinātu stratēģisku diskusiju vai pārdomātu, kā Tu varētu palīdzēt īstenot galvenās prioritātes.
6. Dalies ar savām personīgajām interesēm, lai veidotu saikni.
Strādāšana attālināti nozīmē, ka Tev ir vairāk jāstrādā, lai iepazītu savus kolēģus – un lai viņi iepazītu Tevi. Taču papildu pūles ir tā vērtas. Ja cilvēki Tevi iepazīs kā cilvēku, nevis kā kolēģi/robotu 3000, pastāv lielāka iespēja, ka viņi Tevi atcerēsies un vēlēsies ar Tevi sadarboties nākotnē.
Lai to darītu:
- Ikdienā sarunājoties, atklāj ko personīgu. Tā vietā, lai uz jautājumu “Kā pavadīji nedēļas nogali?” atbildētu ar “Labi”, velti brīdi, lai parādītu fotoattēlu no pārgājiena, kurā devies, vai pastāstītu par savu mīlestību pret zinātnisko fantastiku. Tu kļūsi vairāk atmiņā paliekošs vai varbūt pat nodibināsi saikni ar kādu citu fantastikas cienītāju. Laika gaitā, Tu varētu iegūt reputāciju kā “cilvēks, kas zina par X” un kļūt par personu, kas runā par šo tēmu.
- Padari savas intereses pamanāmas. Smalks veids, bez nepieciešamības runāt par sevi, ir atklāt aizraušanos vizuāli. Ja Tev patīk reti augi, video sapulču laikā demonstrē dažus eksemplārus aiz sevis. Vai arī valkā mīļākās grupas t-kreklu. Vai izmanto sporta komandas talismanu kā tērzēšanas avatāru. Neizbēgami kāds komentēs, paverot durvis dziļākām sarunām.
Tikai pārliecinies, ka Tavas kaislības nekļūst kaitinošas un nenovērš uzmanību no veicamā darba. (Tu vari būt liels kaķu mīlis, bet cilvēki nevēlēsies, lai katrā sapulcē viņus piemini.)
Lai regulāri lasītu rakstus prasmju attīstībai un efektivitātes uzlabošanai,
piesakies jaunumu saņemšanai un iesaki šo blogu saviem kolēģiem un draugiem.
© 2023 Jhana. Visas tiesības aizsargātas.