- Blogs
- Personīgā efektivitāte
- Kā tikt galā ar pārslodzi?
Kā tikt galā ar pārslodzi?

Mūsdienu straujajā darba vidē ir viegli justies pārslogotam vai stresā. Mums bieži vien tiek prasīts paveikt daudz uzdevumu pārāk īsā laikā. Lai saglabātu savu veselo saprātu un turpinātu kvalitatīvi strādāt, ir svarīgi apstāties un padomāt par to, kā mazināt pārslodzi.
Kas liecina par pārslodzi?
- Vienkārši uzdevumi aizņem ilgāku laiku nekā parasti.
- Darba dienas laikā jūties neparasti apātisks.
- Tava personīgā dzīve cieš, jo nespēj līdzsvarot darbu un privāto dzīvi.
- Tu atliec ne tikai darba pienākumus, bet arī patīkamas nodarbes, jo jūties pārāk noguris pēc darba dienas.
Kā tikt galā ar pārslodzi:
1. Esi nežēlīgs pret savu uzdevumu sarakstu.
Velti laiku tam, lai apstātos un apdomātu, kā patiesībā pavadi savu dienu. Vai pārāk daudz laika tiek patērēts bezjēdzīgu e-pastu pārskatīšanai un atbildēšanai? Ja tā, tad atslēdzies no sava e-pasta noteiktos dienas posmos. Vai tu veic noteiktus uzdevumus tikai tāpēc, lai palīdzētu saviem kolēģiem? Ja tie novērš tavu uzmanību no taviem pamatdarbiem, iespējams, būs jāsamazina šo uzdevumu skaits vai jāatsakās no izpalīdzēšanas.
2. Uzlabo savu darba vidi.
Vai kolēģi tev traucē? Palūdz viņiem būt iejūtīgākiem, un, ja tas nepalīdz, pieprasi savas darba vietas maiņu. Pievieno savam darba stūrim mākslas darbus vai augus, lai padarītu apkārtējo vidi patīkamāku.
3. Aprunājies ar savu vadītāju.
Bieži vien vadītājs nemaz neapzinās, ka tev ir pārāk daudz darba pienākumu. Runā ar vadītāju tieši, taču, tā vietā, lai vienkārši sūdzētos par pārslodzi, vispirms mēģini lūgt palīdzību prioritāšu noteikšanā. Tas ļaus vadītājam saprast, ka tev ir piešķirts pārāk daudz darba. Ja vadītājs nesaprot šo mājienu, tad vari būt tiešāks. Pat, ja vadītājs uzreiz nespēs rast risinājumu, viņš būs informēts un nākotnē varēs sadalīt darbus godīgāk vai pieņemt jaunus darbiniekus, lai atvieglotu slodzi.
Treneres Martas Karlsones komentārs:
Runāt par pārslodzi nav viegli – tas ir fakts. Mums var šķist, ka parādam sevi kā nespējīgu vai nepietiekami motivētu un ir labi apzināties, ka mūsu iekšējās bažas var sabotēt sarunu. Reizēm šo bažu vadīti mēs mēdzam sarunās ļoti sakoncentrēties uz “aizstāvības” daļu vai “attaisnošanās” daļu, kas visbiežāk nedz aizvedīs pie rezultāta, nedz arī ļaus mums pašiem labi justies par šo sarunu (starpcitu, arī vadītājiem tas neliek justies lieliski!). Tāpēc, lai runātu par slodzi ar savu vadītāju – dari tieši to. “Atskaņo realitāti” jeb mēģini maksimāli turēties pie tā, kas notiek un atspoguļot to savam vadītājam, kā tas ietekmē Tevi pašu un darba kvalitāti. Tostarp, esi iespējami reālistisks par termiņiem un savu reālo kapacitāti – ja kaut kas nav izdarāms vadītāja vēlamajā termiņā, labākais brīdis, kad par to runāt ir – pirms šis termiņš ir iestājies. Vēlams – pirms šis termiņš ir “nolikts”.
4. Katru rītu izvēlies savus “svarīgākos uzdevumus” un sāc ar tiem.
Pirms uzsāc savu darba dienu, uzraksti visu, ko vēlies paveikt. Pēc tam izveido sarakstu tikai ar tiem uzdevumiem, kuri ir būtiski, lai tu justos produktīvs. Koncentrējies uz šiem svarīgākajiem darbiem. Kad tie ir padarīti, vari pievērsties atlikušajiem uzdevumiem vai arī lepoties par paveikto un beigt darbu agrāk.
5. Neuzglabā darāmo darbu sarakstu savā galvā.
Kad tev tiek uzticēti jauni uzdevumi vai vienlaikus jāveic vairāki darbi, pieraksti tos. Mēģinājums visu atcerēties var radīt nevajadzīgu stresu un pārslogot prātu. Uzraksti visu uz papīra vai izmanto kādu digitālu rīku, lai pārvaldītu savus uzdevumus.
Trenera Matīsa Haritonova komentārs:
Šajā informācijas pārbagātības laikmetā mūsu smadzenes (“procesors”) pastāvīgi ir pārslogotas, tāpēc es iesaku izmantotu digitālu rīku, kur uzturēt un organizēt savus darāmos darbus, uzdevumus. Pieejamie rīki ir daudz un katram ir jāatrod tāds digitālais rīks, kas strādā Tev, nevis kuram strādā Tu. Jeb vienkāršāk sakot – rīks, kuru saproti un kuru tev patīk lietot. Iesaku izmantot rīku, kuru varēsi lietot apvienojumā ar kalendāru. Piemēram, Google Calendar un Google Tasks vai Microsoft Outlook un Microsoft To-Do. Ja gribas vizuālāku rīku, tad talkā nāks Trello vai Monday. Izvēlies vienu rīku un izstrādā struktūru, kurai vari uzticēties.
6. Esi godīgs par savu kapacitāti.
Lai atrisinātu problēmu, vispirms ir jāizprot tās cēlonis. Vai tu pats uzņemies vairāk, nekā spēj paveikt, vai arī citi tev uztic pārāk daudz darba? Cik daudz tu vari reāli izdarīt vienā dienā, nesamazinot darba kvalitāti? Nepiespied sevi darīt vairāk.