Strādājot ar vadītājiem, ļoti bieži dzirdam jautājumus par to, kā motivēt komandu. Diemžēl vēl nav atrasta tā zelta recepte, kas garantētu panākumus visiem. Taču, laikam ejot un krājot pieredzi, esam apkopojuši vairākus ieteikumus, kuri palīdzēs doties pareizajā virzienā un veidot motivējošu vidi komandā.

Pamazām, ieviešot rīcību pēc rīcības, sekojiet līdzi progresam un vienmēr pievērsiet uzmanību tam, kas jūsu komandas ietvaros strādā vislabāk, jo, kā jau minējām iepriekš, šajā gadījumā tam nav zelta receptes, kas strādātu visiem un vienmēr garantētu vienlīdz augstus rezultātus.

 

Iepazīsti savu komandu.

Plāno 1:1 tikšanās ar darbiniekiem reizi nedēļa (ja ir tāda iespēja). Uzdod atklātus jautājumus. Uzzini vairāk par darbinieku interesēm ārpus darba. Izmantojiet iespēju un izejiet no biroja – noturiet 1:1 tikšanās reizes pastaigājoties. Ieklausies uzmanīgi tajā, ko Tev stāsta darbinieki. Rūpīgi novēro savu komandu, ievērojot to, kas aizrauj katru no darbiniekiem jeb kas liek viņa acīm iedegties.

Vairāk padomus par to, kā uzlabot savas komunikācijas prasmes, lasi rakstā “Klausies kā līderis: 7 padomi labām sarunām”.

 

Atbrīvo ceļu progresam.

Palīdzi komandas dalībniekiem izvirzīt un sasniegt nozīmīgus mērķus. Nodrošini viņiem atbilstošus resursus un sniedz nepieciešamo atbalstu. Un neaizmirsti rūpēties par to, lai darbinieku ceļā neatrastos lieki traucēkļi – aizsargā viņus no nepamatotām prasībām un nesvarīgiem projektiem. Nemaini darbības plānu bez pamatota iemesla. Centies novērst birokrātiju, kas apgrūtina darbu izpildi. Palīdzi komandai ievērot termiņus. Sāciet un beidziet sapulces laikā.

 

Izvirziet un ievērojiet vienādi augstas ekspektācijas pret visiem.

Pieņem, ka cilvēki darīs visu iespējamo, lai sasniegtu izvirzītos mērķus. Izsaki savu uzticību komandai – bieži! Atklāti runājiet par ekspektācijām, pārrunājiet tās vairākkārt, lai gūtu pārliecību, ka visi atrodieties uz viena viļņa. Kopā ar darbiniekiem definējiet un precizējiet nianses par katra lomu un pienākumiem. Nevilcinieties risināt problēmas, kas saistītas ar kāda darbinieka neapmierinošu darba sniegumu.

 

Izsaki atzinību par paveikto. Dari to bieži un esi radošs šajā procesā.

Uzzini kam katrs no darbiniekiem dod priekšroku, runājot par atzinības izteikšanu (vai tā būtu publiska sveikšana, vai varbūt atzinības izteikšana privāti). Sniedz pozitīvu atgriezenisko saiti katram komandas dalībniekam vismaz reizi nedēļā. Neaizmirsti par atgriezenisko saiti uzlabojumiem, taču atceries, ka katram no mums ir svarīgi dzirdēt uzslavas par paveikto, ne tikai norādījumus par to, ko varētu darīt labāk. Vienmēr pasakies komandai par ieguldīto darbu un pienesumu. Sviniet mazās uzvaras komandas ietvaros.

 

Veiciniet kompetenču attīstību un atsakies no kontroles.

Uzdod darbiniekiem arvien jaunus un izaicinošus uzdevumus. Nodrošini iespēju mācīties un palīdzi darbiniekiem, kuri saskaras ar problēmām pilnveidoties. Atsakies no mikromenedžmenta. Deleģē uzdevumus, kas palielinās komandas dalībnieku zināšanas. Aicini darbiniekus izteikties, paust savu viedokli, un patiesi ieklausies tajā, ko viņi stāsta. Maini vai pielāgo darbinieku lomas un amata aprakstus, ja tas ir iespējams. Esi lielisks treneris!

 

Nodrošini iespēju attīstīties.

Proaktīvi vaicā saviem darbiniekiem 1:1 tikšanās reizēs par viņu mācīšanās un karjeras mērķiem – dari to regulāri, nevis vienu reizi gadā vai pusgadā. Kopā ar darbiniekiem palīdzi viņiem noteikt, kur viņi vēlas doties un kas ir viņu galamērķis karjeras kontekstā. Nesaki viņiem, kā izdarīt lietas, bet gan virzi viņus risinājuma virzienā. Palīdzi viņiem rasts kontaktus ar noderīgiem ekspertiem un mentoriem, kurus pazīsti un spēj iztēloties, kā viņi darbiniekiem varētu palīdzēt. Dod iespēju prasmju pilnveidošanai darbā.

 

Veidojiet atgriezeniskās saites kultūru.

Jau iepriekš informē darbiniekus par to, ka tici atgriezeniskās saites sniegšanas un saņemšanas vērtībai. Izveidojiet mērķus šajā jomā un centieties tos sasniegt. Piemēram, katru dienu sniedz vienu atgriezenisko saiti uzlabojumiem un vienu pozitīvu atgriezenisko saiti kādam no kolēģiem. Palīdzi saviem darbiniekiem iemācīties pieņemt atgriezenisko saiti. Nekad nekritizē un nekoncentrējies uz to, ko nepieciešams uzlabot. Izvērtē labo un tad pievērsies uzlabojumiem, ja tādus saskati. Pavaicā atsauksmes par savu sniegumu un klausies ar cieņu.

Vairāk par atgriezeniskās saites kultūras veidošanu komandā, lasi FranklinCovey Latvia bloga rakstā “Veidojiet atgriezeniskās saites kultūru”.

 

Paskaidro komandai, kāpēc jāveic konkrētie uzdevumi.

Paskaidro, kā komandas dalībnieku veiktie uzdevumi un viņu lomas ir tiešā veidā saistīti ar komandas mērķiem. Kā piemērus izvēlies stāstus, kas ilustrē to, kā jūsu komanda strādā kopā. Dalies ar komandu savā degsmē par uzņēmuma misiju. Apšaubiet visas darbības, procesus un procedūras, ko citi pamato, izmantojot “Mēs vienmēr tā esam darījuši!”. Ieradumam ir liels spēks, bet ļoti bieži novērojam, ka, ilgstoši ievērojot vienu procesu, visticamāk pastāv daudz labāki veidi, kā risināt konkrētas problēmas.

 

Esi tik atklāts, cik vien iespējams.

Padari galvenos datus pieejamus visiem darbiniekiem. Esi godīgs un tiešs, paziņojot sliktas ziņas. Uzņemies atbildību par savām kļūdām. Aicini kolēģus uzdot jautājumus. Ja nezini atbildi, tā arī pasaki, nevis izdomā atbildi. Izvairies no žargona un parazītvārdiem.

 

Motivē komandu, kļūstot par labu piemēru.

Esi pozitīvs un entuziastisks gan vārdos, gan savā ķermeņa valodā. Nekad nemelo par savu pieredzi vai zināšanām. Nepiesavinies uzslavas par citu paveikto. Parādi drosmi un godaprātu, kad komanda saskaras ar problēmām. Nevaino citus un neslēpies savā kabinetā, kad patiesībā esi nepieciešams komandai. Ievēro arī pats visus principus, standartus un noteikumus, kurus esi izvirzījis komandai.

 

Lai regulāri lasītu rakstus prasmju attīstībai un efektivitātes uzlabošanai, piesakies jaunumu saņemšanai un iesaki šo blogu saviem kolēģiem un draugiem. 

Tulkoja un rediģēja Aneta Tračuma © 2021 Jhana. Visas tiesības aizsargātas.