Ir pieņemts uzskatīt, ka vadītāji ir tie, kam jābūt atbildīgiem. Taču par ko? Apkārt notiek tik daudz visa kā. Izmaiņas organizācijas stratēģijā, tirgus svārstības, neskaidras prioritātes no augstākās vadības un kāds tiešais padotais, kas ilgtermiņā ir vai nav apmierināts ar savu darbu. Neskaidrība un nenoteiktība ir mums visapkārt.

Šī ir skarbā patiesība par vadītājiem: jūs nekad nevarēsiet sasniegt pilnīgu skaidrību un kontroli pār savu darbu. Taču jūs varat iemācīties pārvaldīt neskaidrību, frustrāciju un apjukumu, kuru parasti izraisa šādas situācijas. Jūs varat gūt pārliecību par spējām reaģēt un rīkoties, neskatoties uz informācijas trūkumu. Šie ieteikumi var palīdzēt.

1. Rūpes par sevi, kā viena no svarīgākajām prioritātēm

Ja neizgulēsies, pārdzersies kafiju un tev trūks fiziskas aktivitātes, pastāv daudz mazāka iespēja, ka varēsi koncentrēties, valdīt emocijas un pieņemt labus lēmumus. Tās visas ir būtiskas lietas, lai spētu tikt galā ar neskaidrībā tītām situācijām. Diemžēl pārāk bieži vadītāji ziedo savu labsajūtu un cenšas varonīgi pierādīt, ka viņi var izdarīt visu savu darbu sarakstā: izlaiž rīta treniņu, lai ļoti agri piezvanītu klientam, izlemj ēst vēlu vai neveselīgu ēdienu sapulces laikā, atbild uz e-pastiem vēl pirms gulētiešanas.

Kā saka lidmašīnās, skābekļa masku uzliec sev pirmajam un tad palīdzi citiem. Izķidā savus personīgos veselības paradumus, īpaši attiecībā uz to, kā tu ēd, vingro un guli. Un izstrādā plānu. Savā kalendārā kā nekustināmas, obligātas un neapstrīdamas lietas ieplāno centrālās aktivitātes. Tas var būt, piemēram, doties ārā pastaigāties ik rītu vai pēcpusdienā, ēst pusdienas ēdnīcā, kur pasniedz veselīgu ēdienu. Ja tas ir iespējams un tu vēlies, uzaicini kādu pievienoties plāna īstenošanā. Pētījumi liecina, ka partneris, pret kuru jūti atbildību, palīdz pieturēties pie rīcībām un rezultātā gūtie panākumi ir noturīgāki.

2. Ievēro un izaicini negatīvās domas attiecībā uz neskaidrību mirklī, kad tās nonāk tavā prātā

“Mēs nekad nepārdzīvosim šo apvienošanos! Visi mani labākie cilvēki aizies.”

“Mums ir jāuzlabo skaitļi, un mums nav ne jausmas, kur sākt.”

“Ja nu mūsu jaunā stratēģija nemaz nepalielinās ieņēmumus?”

“Ja nu šī krīze un ekonomiskā lejupslīde mūs iznīcinās?”

Jo mazāk informācijas tev un tavam prātam ir, jo lielāka iespēja, ka prātu aizpildīs “ja nu” un vissliktākie iespējamie scenāriji. Apsēstība ar potenciālo katastrofu var iemest mūs lejupslīdošā spirālē, kas tikai vairo nenoteiktību, stresu un nespēju rīkoties.

Tā vietā, lai teiktu sev: “Pietiek!”, kas parasti liek cilvēkiem par konkrēto lietu domāt vairāk, nevis mazāk, paņem papīru un raksti sarakstu ar visām domām, kas maļas pa prātu.

Izlasi rakstu “Izveido sarakstu ar problēmām un izsvītro tās, kuras nevari kontrolēt”.

Pajautā sev: “Vai tiešām tas būtu pasaules gals? Vai apvienošanās mūs nobeigs? Vai mēs nekad neatradīsim veidu, kā uzlabot rādītājus?”

Laika gaitā, neskaidrības izraisītu negatīvu domu atpazīšana un konfrontēšana, ar jautājumu palīdzēs gūt iekšēju mieru, lai tu varētu virzīties uz priekšu.

3. Mēģini gūt lielāku skaidrību, meklējot vairāk informācijas, to apkopojot vai racionāli analizējot situāciju

Lai gan tev nav visas vēlamās informācijas, tev tomēr ir daļa no tās. Pieraksti visu zināmo un pievieno to, ko nezini, bet, kas šķiet svarīgs. Ir vairāki veidi kā meklēt iztrūkstošo. Atkarībā no situācijas:

  • Pajautā tiem, kam ir plašāks ieskats: Piemēram, ja tev nav skaidrs, kā sakārtot prioritātes, vai kādēļ notiek stratēģiskās izmaiņas organizācijā, meklē papildus informāciju pie sava vadītāja. Nepieciešams ieskats par klientiem? Lūdz palīdzību mārketinga ekspertam. Reizēm atbilde, ko saņemsi, būs: “Es nezinu.” Ne jau tikai tev ir neskaidrība. Taču atceries, ka zināšana par to, ka kaut kas ir nezināms, sniedz kaut kādu skaidrību.
  • Uzzīmē situāciju diagrammā. Reizēm zīmēšana var palīdzēt vizualizēt to, ko nevar izteikt vārdiem. Piemēram, teiksim, ka komanda pirmoreiz sāk darboties ar kādu procesu. Tas, ka uzzīmēsi gala mērķi un soļus, dažādas iesaistītās puses un riskus, var palīdzēt ieraudzīt, kā visi šie gabaliņi sader kopā.

4. Nekļūsti par analīzes-paralīzes upuri

No vadītāja lēmumiem daudz kas ir atkarīgs: uzņēmuma finansiālie rādītāji, paša karjeras iespējas, kolēģu cieņa, iesaiste, sniegums, apmierinātība ar darbu. Nav nekāds pārsteigums, ka daudz vadītāju dodas nebeidzamā analizēšanas un informācijas meklēšanas režīmā mācīšanās vārdā, lai viņiem būtu “gana daudz” informācijas pareizo lēmumu pieņemšanai.

Lai izvairītos no tā, ka neskaidrība tevi aizsūta nebeidzamā informācijas meklēšanā, uzstādi laika ierobežojumu tam, cik daudz laika veltīsi informācijas apkopošanai. Piemēram, tu ļausi sev iemācīties visu iespējamo 2 nedēļu laikā (vai jebkurā citā laika rāmī, kas tavai situācijai atbilst), un tad apņemies virzīties uz priekšu.

Daži no taviem lēmumiem būs ne īpaši labi. Tas ir neizbēgami. Tā vietā, lai meklētu perfekto ceļu, koncentrējies izdarīt labāko, ko vari. Atvērti pieņem atgriezenisko saiti un turpini mācīties.

5. Godīgi pastāsti savai komandai par neskaidrību. Sniedz viņiem tik daudz informācijas cik iespējams, lai viņi varētu turpināt darīt savu darbu

Varbūt grūti atzīt, ka nezini kaut ko, īpaši tad, kad tu esi vadībā. Lai gan tev nezināšana var likt justies demotivējoši, taviem darbiniekiem, kuriem jau tā ir mazāk skaidrības par lielo bildi, tas var būt vēl demotivējošāk.

Lieliski vadītāji cīnās ar vēlmi nerunāt (vai vēl sliktāk par katru cenu izgudrot atbildes, kad kādam ir grūts jautājums) un tā vietā stāsta par darbu tā, kā viņi paši to redz. Viņi izstāsta gan to, ko zina, gan nezina, un kā tas viss attiecas uz komandu un viņu darbu.

Komunicēt par neveiksmēm ir svarīgi arī taviem tiešajiem padotajiem. Tas ļauj viņiem būt produktīvākiem un radošākiem viņu darbā. 

Regulāri pajautā sev: “Kādu informāciju es varētu sniegt saviem darbiniekiem, lai palīdzētu viņiem labāk strādāt?” Dalies brīvi un bieži, pat lai pastāstītu, ka vēl joprojām nezini kaut ko. Tu atklāsi, ka darbinieki arī vēlēsies dalīties un sniegs informāciju, kas palielina skaidrību tev. 

6. Sāc ar maziem soļiem un pielāgojies, līdz informācijas kļūst vairāk 

Ja nezini gana daudz informācijas, lai spertu lielu soli, tas nekas. Sāc ar mazu soli. Tas palīdzēs radīt kaut nedaudz skaidrības komandā.

Lūdz komandas iesaisti īstermiņa mērķu uzstādīšanā. Kopā definējiet, kā izskatās panākumi šajā mērķī un turpmāk nosakiet lomas, kurš par ko būs atbildīgs. Tavai komandai noteikti ir labas idejas. Viņu iesaistīšana procesā ļaus justies tā, it kā viņi būtu noteicēji. Savukārt, šis process veidos kopīgu izpratni par darba lauku. Izskaidro, ka pielāgošanās spēja ir noteicošā, un var nākties veikt izmaiņas pieejā. Tas viss atkarīgs no tā, kā attīstīsies notikumi. 

Pēc tam ievāc daudz atgriezeniskās saites no saviem padotajiem (un sniedz to pretī), kolēģiem, vadītājiem par to, kā virzās notikumi. Seko līdzi pazīmēm, kas vēsta, ka plāni varētu neritēt, kā plānots un ka nepieciešamas izmaiņas. 

7. Veltiet laiku, lai nosvinētu mazās uzvaras, ko sasniedz tu un tava komanda 

Ir viegli ierakties projektā, meklēt ceļus un aizmirst pacelt galvu un nosvinēt izdarīto brīžos, kad sperti nozīmīgi soļi uz priekšu. 

Atceries, ka tu vadi cilvēkus, nevis projektus. Uzvaru nosvinēšana palīdz visiem būt motivētiem, īpaši, kad daļa lietu vēl joprojām ir (un iespējams paliks) neskaidras. 

Plāno svinības atbilstošas sasniegumu izmēram un padomā par to, kā sniegt atzinību savai komandai. Vai liela mērķa sasniegšanai būs piemērota ballīte? Vai drīzāk tas būs mirklis atzinībai, uzsitiens uz pleca par labi pabeigtu darba nedēļu? Vai tu izteiksi atzinību visai komandai vai vienam cilvēkam? Vai šim cilvēkam patīk publiska atzinība vai tomēr vajadzētu meklēt piezemētāku veidu, kā pateikt paldies? 

8. Reflektē, kādas mācības guvi no šīs pieredzes un pieslīpē savu pieeju

Kas darbojas un kas tomēr nē? Ja neveltīsi laiku, lai novērtētu, cik labi tu kopā ar komandu pieņem lēmumus neskaidrības laikā, jūs nākamreiz varat iekrist tādās pašās lamatās. Uz uzlabojumiem vērsti vadītāji refleksiju padara par regulāru daļu no sava darba. Viņi regulāri iesaista savus darbiniekus, lai uzzinātu viņu redzējumu gan vispārējā nozīmē, gan projekta vai procesa efektivitātes analīzei. 

Atceries, ka daudz vari mācīties no kolēģiem, kam ir līdzīga pieredze un izaicinājumi. Varbūt viņi ir atklājuši stratēģijas, kas jums nākamreiz var palīdzēt. Varbūt, ka viņiem ir gājis tikpat grūti, cik jums, varbūt pat vēl grūtāk. Un tas var palīdzēt ieraudzīt, ka šajā brīdī, dotajos apstākļos ikvienam ir gājis grūti. 

Lai regulāri lasītu rakstus savu prasmju un efektivitātes uzlabošanai, piesakies jaunumu saņemšanai zemāk un iesaki šo blogu saviem kolēģiem. Ja Tevi interesē tiešsaistes treniņi, apmeklē sadaļu Pieteikšanās treniņiem

Tulkoja Undija Ancēna © 2020 Jhana Education, Inc. Visas tiesības aizsargātas.