Skip to main content

20 gadi līderībā: Saruna ar FranklinCovey Latvia dibinātāju Mārtiņu Martinsonu

 | 
20 gadi līderībā: Saruna ar FranklinCovey Latvia dibinātāju Mārtiņu Martinsonu

Mārtiņš Martinsons ir FranklinCovey Latvia dibinātājs, treneris, koučs un konsultants. Kopš 2005. gada viņš aktīvi attīsta FranklinCovey darbību Latvijā, sniedzot vērtīgus risinājumus līderības attīstībā. Mārtiņš vada treniņus, konsultē organizācijas, īsteno koučinga sesijas un iedvesmo cilvēkus uz jēgpilnām pārmaiņām gan Latvijā, gan ārpus tās robežām.

Kur meklēt FranklinCovey saknes Latvijā? Kādi bija pirmie soļi, pirmie klienti un galvenie izaicinājumi? Par šiem jautājumiem un uzņēmuma 20 gadu pieredzes ceļu Mārtiņš piekrita atklātai sarunai.

Pirmssākumi un iedvesma

Kā un kur pirmo reizi Tu sastapies ar FranklinCovey? Kas tevi uzrunāja?

Rīgas Biznesa skolā Leadership priekšmetā bija vieslektors, kurš 90 minūtēs izstāstīja Efektīvu cilvēku 7 paradumus. Nopirku šo Stīvena Koveja grāmatu, iedvesmojos un ieraudzīju grāmatas beigās, ka ir pieejami kursi. Iesaistīju šajā procesā arī Triviums dibinātājas Agiju Romaņenko un Inesi Kuku, kā arī Inesi Boku.

Kas tevi mudināja ieviest FranklinCovey Latvijā?

Es jau biju apmācību industrijā un man likās, ka šīs idejas varētu arī nest cilvēkiem Latvijā.

Kādi bija pirmie, svarīgākie soļi, lai dibinātu FranklinCovey Latvia?

Iegūt licenci no EMEA biroja Polijā, kas prasīja gadu ilgas sarunas.

Vai atceries konkrētu brīdi, kad saprati — šis uzņēmums un pieeja var mainīt cilvēku un organizāciju uzvedību, domāšanu arī Latvijā?

Domāju, ka 2005. gada dalība konferencē un tikšanās Varšavā ar pašu Stīvenu Koveju radīja manī pārliecību un aizrautību, ka FranklinCovey noteikti ir vajadzīgs arī cilvēkiem Latvijā. Vēlāk jau darbs ar dažādām organizācijām un dalībnieku atsauksmes, kā arī viņu izmaiņas dzīvē, par kurām viņi runājā un rakstīja, nostiprināja šo pārliecību. Kāds kļuva produktīvāks, kāds nomainīja darbu, jo saprata, ka ir neīstajā vietā. Bija komandas, kas uzlaboja savu komunikāciju un sadarbību.

Izaicinājumi un izaugsme

Kādi bija lielākie izaicinājumi uzņēmuma darbības sākumā?

Tikt pāri aizspriedumiem, ka tas viss ir pārāk amerikāniski, klientiem likās par dārgu.

Kā Latvijas uzņēmumi sākotnēji reaģēja uz FranklinCovey pieejām un metodoloģiju?

Tie, kas piekrita sadarboties, bija sajūsmā un labprāt centās šos paradumus ieviest savās dzīvēs un organizācijās.

Vai bija kādi mirkļi, kad šķita, ka ideja varētu neizdoties? Kā tu ar to tiki galā?

2009.-2010. gada krīze, kad viss apstājās, jo organizācijas vispār nogrieza naudu darbinieku apmācībām un attīstībai, bija kaut kā jāizdzīvo.

Kā ir mainījusies uzņēmuma darbība un fokuss šo 20 gadu laikā?

Sākotnēji mūsu fokuss bija ieviest FranklinCovey treniņus Latvijas organizāciju dzīvēs, koncentrējoties uz divām lietām – laika plānošanu un 7 paradumiem, kā arī personības pilnveidošanas treniņiem. Varētu teikt, ka sākotnēji mūsu uzsvars bija vairāk uz mācību dalībnieka individuālajiem ieguvumiem.

Gūstot pieredzi un veiksmes stāstus, visas komandas (vai pat organizācijas lielumā), mēs ieraudzījām iespēju mainīt organizāciju un komandu sadarbības kultūru. Šī brīža uzņēmuma fokuss ir vērsts uz procesiem, ne tik daudz uz konkrētiem treniņiem.

Šobrid veidojam ar klientiem tādas attiecības, kurās vairāk gribam sevi redzēt kā sadarbības partneri, nevis piegādātāju. Bieži vien mēs kļūstam par uzticamiem padomdevējiem personāla, vadības un arī valdes komandām. Mēs radām iespējas komandām veidot vidi, kurā valda uzticība, pieņemšana un tajā pašā laikā tiek sasniegti uzstādītie mērķi.

Cilvēki un ietekme plašā mērogā

Kuri cilvēki vai organizācijas bija nozīmīgākie partneri šajā ceļā?

Visos šajos gados ir bijuši ļoti daudz cilvēki, kuri ir ietekmējuši FranklinCovey darbību Latvijā. Un es šeit nevēlos izcelt vienu, divus vai trīs cilvēkus – tad ir jāuzskaita visi, kas droši vien būtu pāri 50.

Taču mani nozīmīgākie partneri šajā ceļā ir bijuši mana ģimene. Pirmkārt, mana sieva Baiba, kura arī kādu brīdi bija daļa no FranklinCovey komandas un paveica milzīgu darbu, lai mēs tiktu ārā no krīzes, kura radās pēc 2009. gada. Bez viņas man tas noteikti nebūtu izdevies. Otrkārt, mani bērni, kuri jau no mazotnes saskaras ar 7 paradumu filozofiju un tika ierauti dažādos 7 paradumu eksperimentos.

Kādas ir atmiņā paliekošākās pieredzes ar klientiem vai programmu dalībniekiem? Pastāsti par vienu gadījumu, kur FranklinCovey Latvia ir tieši ietekmējis visu organizāciju un tās nākotni.

Mana pirmā reakcija ir, ka tādas ir ļoti daudz. Es atceros, ka ir bijuši dalībnieki, kuri pēc personīgās misijas formulēšanas 2. paradumā ir pārvērtušies, jo ir noķēruši šo A-hā! momentu, kad mēs saprotam kas ir pats svarīgākais mūsu dzīvē. Un var redzēt, ka viņos ir kaut kas izmainījies, noticis. Manā pieredzē šis 4 soļu personīgās misijas formulēsnas process parasti ir ļoti dziļš un ietekmējošs.

Es atceros gadījumu, kad vienā no uzņēmumiem (kurš ir ilgstošs mūsu sadarbības partneris) visi jaunie darbinieki piedalījās 7 paradumu treniņā. Un viens jauns vīrietis, kuram bija tikai otrā darba nedēļa, pēc 7 paradumiem izlēma, ka viņš tomēr ies prom, jo ir pieteicies neīstajā darbā. Atceros, ka valdes priekšsēdētājs man pateica paldies, ka tā, jo citādāk viņš mocītos un ar viņu būtu jācīnās, kad viņš vairs negribētu darīt šo darbu.

Bieži vien arī dalībnieki pēc 7 paradumu treniņa korporatīvā vidē, ir sūtījuši savas otrās puses vai bērnus uz mūsu publiskajiem treniņiem. Atceros, ka viens no uzņēmumiem paralēli savu darbinieku apmācībai piedāvāja arī darbinieku ģimenes locekļiem 7 paradumu treniņu bez maksas kā Ziemassvētku dāvānu. Tā mums bija ļoti interesanta un aizraujoša grupa.

Ir daudz organizāciju, kuras mēs esam ietekmējuši ilgstoši sadarbojoties. Pirmais, ko man gribas minēt – uzņēmumu Brabantia un tā laika vadītāju Georgiju Buklovski, kurš uzticējās un ļāvās mūsu sadarbībai, kura kļuva ilgstoša. 7 paradumi kļuva par Brabantia uzņēmuma kultūras pamatu. Bija brīdis, kad cilvēki stāvēja rindā, lai dabūtu darbu Brabantia rūpnīcā, jo tā vide, kultūra un līdz ar to komandas gars un attieksme radīja pievilkšanās spēku. Mēs pat izveidojām vasaras saliedēšanās pasākumu visai 70 cilvēku komandai, balstoties uz 7 paradumiem.

Es atceros arī gadījumu, kad strādājot ar lielu Latvijas ražošanas uzņēmumu, 7 paradumu treniņš radīja pozitīvu turbulenci vadības komandā, un viņi pēkšņi sāka runāt par lietām, kuras pirms tam bija slaucījuši zem paklāja.

Vēl viens piemērs ir Ziedu Ekspresis, lielākais Latvijas ziedu vairumtirgotājs. Mums kopā sadarbojoties ir izdevies izmainīt visu vadības sadarbības modeli, paaugstināt vadītāju kompetences un, protams, tā visa ietekmē ir audzis uzņēmuma apgrozījums un peļņa. Paldies Ilzei Mačai, valdes priekšsēdētājai par uzticēšanos.

Vērtības un motivācija

Kuras FranklinCovey vērtības tu pats visvairāk izjūti savā ikdienā?

Cilvēks kopumā. Es domāju, ka mēs cienām katru tādu, kāds viņš ir un ļaujam katram būt autentiskam. Būt ar saviem izaicinājumiem, panākumiem un par tiem būt atklātiem.

Kā FranklinCovey pieeja tevi ir mainījusi kā cilvēku un līderi?

Es esmu centies dzīvot saskaņā ar 7 paradumiem, taču tā ir bijusi un arī būs visas dzīves mācība. Kaut kad tas izdodas labāk un kaut kad atkal jāatgriežas pie pamatiem. Noteikti 5. paradums ir tas, pie kura esmu pielicis lielas pūles un tas ir iemācījis mani klausīties daudz labāk nekā kādreiz.

Kas tevi motivē turpināt šo darbu arī pēc 20 gadiem?

2008. gada oktobrī, kad jau bija sākusies krīze, Stīvens Kovejs bija Latvijā un uzstājās pilnā Dailes teātra zālē. Toreiz viņs man uzdāvināja 7 paradumu grāmatu ar īpašu ierakstu. Tad, kad man ir grūti, ieskatos šajā ierakstā un saprotu, ka mana misija šeit Latvijā turpinās.

Nākotne un ieteikumi lasītājam

Kā tu redzi FranklinCovey Latvijā nākamajos 5–10 gados?

7 paradumi paliks mūžīgi, taču visdrīzāk visa industrija mainīsies. Kā? Tad jau redzēsim. Mēs turpināsim iedvesmot cilvēkus, līderus un organizācijas kļūt izcilākiem.

Kādu padomu tu dotu tiem, kuri vēlas uzsākt kaut ko tik nozīmīgu kā tu pirms 20 gadiem?

Es novēlētu daudz pacietības, skaidru mērķi un ticību sev.

Ja tev būtu jāpasaka viena lieta, ko Latvijā visiem vajadzētu apgūt no FranklinCovey pieejas, risinājumiem – kas tā būtu?

Efektīvu cilvēku 7 paradumi.