Skip to main content

5. paradums:

Vispirms centies saprast, un tikai tad – tikt saprasts®

Vispirms centies saprast, un tikai tad - tikt saprasts

Empātiskas komunikācijas paradums

Komunikācija ir vissvarīgākā prasme dzīvē. Tu pavadi gadus mācoties lasīt, rakstīt un runāt. Bet kā ir ar klausīšanos? Kādas apmācības Tu esi apguvis, kas ļauj Tev klausīties tā, lai Tu patiesi un dziļi saprastu otru cilvēku? Iespējams, nekādas, vai ne?
Ja Tu esi kā lielākā daļa cilvēku, tad, iespējams, Tu vispirms centies tikt saprasts; Tu vēlies, lai otrs saprot Tavu viedokli. To darot, Tu vari pilnībā ignorēt otru cilvēku, izlikties, ka klausies, selektīvi uzklausīt tikai atsevišķas sarunas daļas vai uzmanīgi koncentrēties tikai uz konkrētiem vārdiem, bet rezultātā nezutvert pateiktā jēgu. Kāpēc tā notiek?
Tādēļ, ka lielākā daļa cilvēku klausās ar nolūku atbildēt, nevis klausīties un saprast. Tu ieklausies sevī un dzirdi sevi sagatavojam to, ko grasies teikt nākamo, jautājumus, kurus Tu uzdosi, u.c. Tu filtrē visu, ko dzirdi, izmantojot savu dzīves pieredzi un atskaites sistēmu. Tu salīdzini dzirdēto ar savu autobiogrāfiju un meklē līdzības. Līdz ar to Tu pāragri izlem, ko otrs cilvēks ir domājis, pirms viņš ir beidzis runāt. Vai kaut kas no minētā izklausās pazītami?
Tu varētu teikt: “Hei, pagaidiet. Es tikai mēģinu veidot saikni ar šo cilvēku, balstoties uz savu pieredzi. Vai tas ir tik slikti?” Dažās situācijās autobiogrāfiskas var būt piemērotas, piemēram, ja otrs cilvēks konkrēti lūdz, lai Tu padalies ar savu viedokli vai ja attiecībās jau ir ļoti augsts uzticības līmenis.


Sadarbojies ar FranklinCovey, lai attīstītu savus līderus

Vispirms centies saprast, un tad – tikt saprasts

Tā kā Tu bieži klausies autobiogrāfiski, Tev ir tendence reaģēt vienā no četriem veidiem:

  • Novērtējot: Piekrītot vai nepiekrītot.
  • Zondējot: Uzdodot jautājumus, vadoties pēc savas atskaites sistēmas.
  • Sniedzot padomu: Dodot ieteikumus, padomus un problēmrisinājumus.
  • Interpretējot: Mēģinot izprast un izanalizēt otru personu.
Vispirms centies saprast, un tad – tikt saprasts

Ja man vajadzētu vienā teikumā apkopot svarīgāko principu, kuru esmu iemācījies starppersonu attiecību jomā, tas būtu: “Vispirms centies saprast, un tikai tad – tikt saprasts.”
Stīvens R. Kovejs

7 paradumu solījums