Skip to main content

5. paradums:

Vispirms centies saprast, un tikai tad – tikt saprasts®

Vispirms centies saprast, un tikai tad - tikt saprasts

Cieņas princips

5. paradums balstās uz empātisku komunikāciju – patiesu uzklausīšanu un citu cilvēku viedokļu cienīšanu. Tas nozīmē arī drosmi paust to, ko mēs domājam un jūtam.
Mēs pavadām gadus mācoties lasīt, rakstīt un runāt. Bet kā ir ar klausīšanos? Kādas mācības mēs esam apguvuši, kas ļautu mums klausīties tā, lai patiešām dziļi saprastu citus?

Mūsu automātiskā rīcība ir censties paust savu viedokli. To darot, mēs varam pilnībā ignorēt otru un izlikties, ka klausāmies, vai koncentrēties tikai uz vārdiem un palaist garām to nozīmi. Darbā tas var nozīmēt neizprast problēmu padziļināti. Mājās tas var nozīmēt, ka palaižam garām iespēju dziļākai saiknei ar līdzcilvēkiem.

5. paradums ir par mācīšanos pārtraukt savu automātisko reakciju atbildēt. Tas ir par dziļākas un apzinātākas klausīšanās praktizēšanu. Un tad, kad pienāk mūsu laiks tikt saprastiem, mēs skaidri protam izteikt savu viedokli.


Sadarbojies ar FranklinCovey, lai attīstītu savus līderus

Autobiogrāfiskā un empātiskā klausīšanās

Kad mēs klausāmies autobiogrāfiski, mēs pārvēršam otra cilvēka stāstu par savējo. Mēs filtrējam visu, ko šis cilvēks saka, caur mūsu pašu pieredzi, vērtībām un skatījumu.

Kad mēs klausāmies empātiski, mēs radām telpu, lai citi varētu dalīties ar savu viedokli un emocijām. Un šajā procesā mēs veidojam dziļāku saikni un sapratni.
Vispirms centies saprast, un tad – tikt saprasts

Ja man vajadzētu vienā teikumā apkopot svarīgāko principu, kuru esmu iemācījies starppersonu attiecībās, tas būtu: “Vispirms centies saprast, un tikai tad – tikt saprasts.”
Stīvens R. Kovejs