Skip to main content

4. rīcība:

Radi atgriezeniskās saites kultūru

Radi atgriezeniskās saites kultūru

Līdzsvaro drosmi un apdomību

Sniedzot atgriezenisko saiti, ir vērojamas divas galējības:

  • Pārāk liela drosme. Šāda tipa līderiem nav problēmu pateikt jeburam, ko viņi domā. Viņi sniedz pārāk daudz atgriezeniskās saites, pārāk skarbi un pārāk bieži.
  • Pārāk daudz apdomības. Šim otrajam līdera tipam jau no domas vien par skarbas atgriezeniskās saites sniegšanu paliek slikti. Tāpēc viņi no tās pilnībā izvairās, un problēmas ne tikai saglabājas, bet arī pieaug.
Abas spektra galējības komandai nenāk par labu. Pārāk liela drosme un nepietiekama apdomība var sagraut pašcieņu vai pārliecību par sevi. Taču tikpat postoša ir arī pārāk liela apdomība un drosmes trūkums, kad vadītājs neapzināti pamet savu komandu. Nemaz nesniedzot atgriezenisko saiti vai paužot pārāk nekonkrētu viedokli, vadītāji pastiprina darbinieku vājās puses. Komandas dalībnieki turpina iekrist tajās pašās lamatās, kas kavē viņu sniegumu un izaugsmi.
Atgriezeniskās saites nesniegšana kaitē arī komandas priekšstatam par vadītāju. Ja šķiet, ka vadītājs ignorē kādu sarežģītu vai grūtu jautājumu, komanda var uzskatīt viņu par vāju un zaudēt uzticību viņa spējām.


Sadarbojies ar FranklinCovey, lai attīstītu savus līderus

Paskaidro savu nodomu

Atgriezeniskās saites sniegšanā nozīme ir nolūkam. Komandai ir jāzina un jātic, ka vadītāja nodoms ir palīdzēt viņiem attīstīt savas prasmes un talantus.
Paskaidro savu nodomu

Efektīva atgriezeniskā saite

Neefektīvs līdera domāšanas veids ir redzēt sevi kā “labotāju”: komandai ir problēmas, tāpēc viņi domā, ka to uzdevums ir norādīt, ko komanda dara nepareizi, sniedzot atgriezenisko saiti. Turpretī efektīvais domāšanas veids ir saistīts ar citu cilvēku potenciāla atraisīšanu – tostarp paša vadītāja, kad viņš meklē atgriezenisko saiti.
Cilvēki atgriezenisko saiti uztver atšķirīgi, pamatojoties uz savu individuālo pieredzi, taču daži universāli principi attiecas gandrīz uz visiem. Atgriezeniskā saite ir tikpat svarīga jaunam darbiniekam, kurš strādā savā pirmajā darbā pēc augstskolas beigšanas, kā trīsdesmitgadīgam veterānam, kurš sāk domāt par pensionēšanos.
Kad vadītāji apgūst atgriezeniskās saites sniegšanas un saņemšanas praksi, viņi var izmantot savus dabiskos instinktus, lai attīstītu kultūru, kurā konstruktīvas, lar labu nodomu izteiktas domas brīvi plūst abos virzienos. Ikviens jūtas uzklausīts un cienīts, un veiktspēja un produktivitāte uzplaukst.

Viena no lielākajām dāvanām, ko vari sniegt otram cilvēkam, ir konstruktīva atgriezeniskā saite par aklo punktu, kuru viņš līdz šim nav apzinājies. Taču tas ir lāča pakalpojums – nepateikt ko patiesi būtisku, tikai tāpēc, ka tev tas ir neērti. Esi cieņpilns un sniedz godīgu un precīzu atgriezenisko saiti.
Dr. Stīvens R. Kovejs